Veel managers vinden zichzelf een coachende manager. Ze zijn vriendelijk (meestal); motiveren hun medewerkers met een persoonlijke peptalk en geven graag het goede voorbeeld. Ook laten ze de medewerkers veel los om zelf hun werk te bepalen.
Herken je jezelf hierin?
mooi! Lees gerust even verder.
Want wat is coachen? Is dat alles wat hierboven staat? Helaas niet.
Het is de uitdaging van de manager om niet advies te gaan geven, maar de (verrassende) ideeën van de medewerker naar boven te laten komen door de juiste vragen te stellen.
Oftewel: niet loslaten maar begeleiden.
Begeleiden, door te vragen.
Vragen zonder sturend te zijn.
oei! Vragen zonder te sturen. Dat is nog best lastig. Velen klampen zich vast aan de veelgebruikte vraag: “wat denk je zelf?”.
Een goede poging op zich. Maar het geeft de medewerker geen handvatten om gericht te gaan denken. De medewerker loopt (gefrustreerd) vast en de manager idem.
Gelukkig zijn er genoeg ideeën te vinden in de coachingsliteratuur om de manager te helpen.
Aangezien je als manager druk genoeg bent en niet altijd aan die boekwerken toekomt (en het bovendien mijn werk is), zal ik een paar coachvragen formuleren. Handig voor in je rugzak.
– “Welke obstakels verwacht je bij het uitvoeren van deze taak?”
– “Als jij de klant was, hoe zou jij dan benaderd willen worden?”
– “Wat houdt je tegen?”
– “Wie ken je, waarvan je denkt “ja! Die doet het goed?” En wat doet hij/zij dan?
– “Wie zou je als mentor willen vragen?”
– “Welke risico’s zitten er aan jouw huidige aanpak? En hoe kun je die ondervangen?”
….
Ik kan zo nog wel uren door gaan. Als schrijvende merk ik dat het nog beter zou zijn als ik zou weten welke medewerker jij wil coachen en op welk ‘probleem’.
Voor wie het leuk vindt: neem eens contact met me op. In ruil voor een bakkie thee, kunnen we sparren over wat jij als manager kan doen.
Gewoon meteen doen!
sandra@plantrainingen.nl
groet,
Sandra Planjer