Enkele handvatten om je medewerker doeltreffend aan te spreken:
1. Check of de ander open staat voor feedback. dat kun je simpelweg doen door het op de man af te vragen.
“Ik zou graag iets met je bespreken, heb je daar nu tijd voor?”
2. Zorg voor een veilige omgeving. Spreek iemand dus niet aan op de werkvloer of de kantine. Nodig je medewerker uit even mee te lopen.
3. Beschrijf concreet wat (jij zelf) ziet en hoort. Dus niet jouw gevoel of interpretatie van wat je ziet of hoort. Houdt het puur objectief.
“het is me opgevallen dat jij deze week 3 x 10 minuten te laat bent binnengekomen”.
4. Geef de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te doen. Zo wordt het meer een gesprek in plaats van een aanval.
“Herken je wat ik zeg? Herken je jezelf erin? Herinner je je het?” etc.
5. Vergeet niet om samen concrete afspraken te maken voor de toekomst.
Daarbij is het slim om de ander om een oplossing te vragen, zodat hij of zij er ook echt achter staat.
Vat de oplossing samen en vraag tot slot of de ander daarbij iets van jou nodig heeft.
Uiteraard zijn er nog veel meer tips te noemen, maar dit zijn 5 mooie, eerste slagen.
Als je ermee wilt gaan oefenen, kan ik je van harte de training “Confronterend & Coachend Leidinggeven” aanbevelen.
Succes!
ps. wil je iedere maand een leuk artikel in je mailbox?
Meld je aan voor de nieuwsbrief rechtsboven in je scherm.