Hard werken, maar niet gewaardeerd worden.
Heel goed zijn, maar niemand die het ziet.
Als er een functie op hoger niveau vrij komt, wordt er niet aan jou gedacht.
Sterker nog: als er een reorganisatie is, ben jij als eerste aan de beurt om afscheid
van te nemen. Terwijl je de beste werknemer bent.
Je bent heel loyaal en werkt keihard.
Zo frustrerend!
Waar ligt dat nou aan?
Als jou dit overkomt, maak je waarschijnlijk de fout om te denken dat hard werken
vanzelf gezien en beloond wordt.
Helaas is dat niet het geval. Je moet zelf aan de slag. Ik noem dat Persoonlijke PR (PPR).
Ok, het staat weliswaar in geen enkele functieomschrijving, maar Persoonlijke PR is
misschien wel je belangrijkste taak.
“…Vooral vrouwen begrijpen niet dat profileren een onderdeel is van hun leiderschap.
Ze zijn te bescheiden omdat ze denken dat ze niet genoeg weten over een onderwerp.
Als je leider wilt worden in een bepaald veld en je wilt ergens de beste in worden,
moet je dus niet achter je computer blijven zitten. Dan moet je laten zien dat jij de leider
bent en ook voor mensen gaan spreken en uitdragen wat je kunt. Dat is onderdeel van je werk.
En dat zien vrouwen gewoon niet.” (bron: Simone Brummelhuis,’Meestersprekers’)
Persoonlijke PR betekent dus dat je reclame maakt voor jezelf en dat je netwerkt.
Sommige mensen krijgen het al benauwd als ze dit lezen.
Ze vinden het opschepperig. Of eng. Bovendien gaan ze spontaan aan zichzelf twijfelen.
“Nou, zo goed ben ik ook weer niet…”
Weg met die bescheidenheid.
Prachtig hoor, die bescheidenheid. Maar je kunt ook overdrijven.
En daarom wil ik jullie uitdagen.
Ik daag jullie uit om NU 3 dingen op te schrijven waar je (best) goed in bent.
Die 3 dingen ga je bovendien deze week nog aan iemand vertellen.
Eng he?
Gewoon doen!
ps. In juni 2012 start PLAN trainingen met een nieuwe training.
Deze training zal volledig gericht zijn op je persoonlijke PR.
Hoe zet je jezelf goed op de kaart binnen je organisatie?
Deze training wordt gegeven in samenwerking met Personal Branding expert
Ivan Bartholomeus.
Iedere maand een leuk artikel en een goede tip in je mailbox?
Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief